Hal-Hockey og Floorball under D.H.I.F.

Pregames i ØStrig

Den 8. til den 15. januar havde Danmark er floorball hold med ved Pregams i Østrig, Stævnet fungere som test inden Østrig skal være vært for Special Olympics Wolrd Winter Games i 2017.

Her under følger en rejsedagbog fra turen, og der kan ses billeder fra turen her

8-1-16

Vi mødte i Københavns lufthavn kl. 7.00 Fredag d. 8. januar. Folkene fra Thisted havde været på vej med tog fra Ålborg fra torsdag aften kl. 23.00. Desværre lagde vejret forhindringer på vejen, og selv om vi var om bord i flyet til München til tiden, skulle der gå yderlig 1 time og 10 minutter før den kunne lette, da sne og is lukkede en del startbaner og flyet undervejs også måtte have fjernes is. Det gjorde at da vi landede i München var der kun 5 minutter til bordingen af flyet til Graz startede. Der blev løbet igennem lufthavnen. Da vi fandt gaten viste det sig dog at det fly også var forsinket og vi kom i stedet til at vente 45 minutter før vi kunne komme om bord på flyet og afsted. I vente tiden møde vi det svensk holde, der også var på vej til Graz. Det var et kort flyve tur på ca. 30m minutter men med en rigtig flot udsigt til snedækkede alper m.m.

Da vi endelig ankom blev vi blandt andet mødt af Linda, som der den frivillige der skulle være vores guide i ugens løb. De først par dage er med Hosttown, så derfor kørte vi med bus fra Graz ca. 20 minutter til en mindre by Steiner, hvor vi skulle bo på et idyllisk Gasthoff. Der var vi ved 14. tiden. Da vi ikke have fået så meget at spise på flyverne, spurgte vi om vi kunne få lidt at spise, og der blev fundet et overdådigt pølse og oste bord frem. Der efter hvile og for nogens vedkomme kortspils tid ind til aftensmaden kl. 18. Vi blev noget overraskede da vi fik det normale menukort for beværtningen og kunne vælge frit, og det var meget store portioner. Da vi var kommet igennem det. Kørte vi en tir til centrum af landsbyen, hvor vi på en restaurant mødte de andre landes delegation (dem der var ankommet indtil videre. Her underholdt et udklædt 3 mands orkester med typisk Østrigs folkemusik. Bag efter gik vi en kort tur i byen, og så b.la. et slot inden vi kørte tilbage til overnatningsstedet. Der efter var der fri program, men folk skulle bare være friske til en ny begivenhedsfuld næste dag, hvor vi skal kører fra hotellet kl. 8.00

9-1-16

Efter morgenmaden blev vi med bus kørt til Graz hvor formiddagen gik med Health Program. Efter en let frokost gik turen så ud til en gammel jernbane, hvor vi en tur i deres gamle togvogn. Undervejs var der en pause hvor der blev serveret varme saft og fedtemadder. Efter togturen kunne dem der havde lyst kaste lidt med sne, inden turen gik videre til en velkomst fest. Der blev dog lige tid til lidt indkøb i et supermarked inden festen startede. Der var mange underholdningsindslag under fest. Et stor orkester i nationaldragter spillede, nogle meget under musikanter var også på scenen og ude blandt publikum og spille. Der tyrolsk dans med ben spjæt og bænkløft. Den tubaist, en harmonika spiller og en guitarist gav også en del numre inden en mimer sluttede festen af. Undervejs var der også en storslået buffet og kagebord, Kl. 8 sluttede festen og vi kørte tilbage til Gasthoffen, hvor de viste sig at 400 brandmænd netop var startet på deres årlige bal, så den fest blev vi også inviteret med det. Så det var godt at der seneste morgenmad og vi først skulle kører videre kl. 10.15 næste dag.

10-1-16

Søndag var der efter morgenmaden afgang i Graz, hvor vi kom ankom til IBiS hotellet, hvor vi skal overnatte resten af ugen. Der var tid til at købe lidt ind i et nærliggende supermarked, inden vi gik over på et andet hotel for at spise frokostbuffet. Herefter var det tid til at finde det varmetøj frem og gøre klar til afgang til Åbningsceremonien. Vi skulle med et specialtog der skulle transporter alle deltagerne fra Graz til Scladming, hvor ceremonien skulle foregå, det var en tur på ca. 2½ time. Efter ankomst til Schladning kører vi med shuttelbus til det sted hvor hold præsentationen skulle startet fra. Her kom vi til at vente godt en time inden det blev tid til at vi skulle ind, selv om vi var land nr. 2 der skulle ind. Men der blev serveret varm Te og så kom fodboldspilleren alaba fra Bayern München forbi , så mange fik taget et billede med ham. Da ceremonien endelige kom i gang, gik først de enkelte lande først og herefter fulgte de klub/regions hold fra Østrig der også deltager i stævnet. Da alle kom ind, blev der holdt en del taler, forskellige bands spillede og af de mere specielle indslag var en teatergruppe af udviklingshæmmede. Da SO flaget skulle hejses det først af af skiløjpen i baggrunden af en flok skiløbere med fakler, og det var kende OL Ski stjerne der Østrig de gik med flaget og fik det hejst. Den Olympiske fakkel blev også løbet ind og startet den olympiske ild. Til sidst gav Gruppen Opus deres store hit Live is Life, som fik hele pladsen til at synge med, og under næste nummer startede det store fyrværkeri der afsluttede ceremonien. Herefter fandt i igen en en shuttelbus til toget som køre os tilbage til Graz, hvor vi ankom lige før kl. 12. Så det var godt at hotellet kun lå få minutter fra stationen.

11-1-16

Mandag var det endelig blevet til tid at spille Floorball. Efter morgenmaden, blev der kørt med bus til hallen hvor det skulle spille. Vi måtte dog gå de sidste stykke til hallen, da bussen ikke kunne køre helt der til. Dagens kampe var test kampe for at få placeret det forskellige hold i Pulje efter niveau, og det er så de pulje der spilles turnering i de efterfølgende dage. Der deltager i alt 14 hold. 6 Klub hold og 8 Landshold. De 8 landshold er: Tyskland, Sverige, Finland, Kroatien, Schweiz, Tjekkiet, Rusland og Danmark. De blev i test kampene spillet en periode af 10 minutter pr. kamp.

Første kamp var imod Klubholdet Ikades, den kamp vandt Danmark 3-1, de dansk mål blev scoret af Margus, Simon og Rasmus H. Den anden kamp var imod Rusland som stillede med et rent damehold, som vi havde delt hotel med de første dage. Det blev en tæt kamp, som Danmark vandt 4-2. De danske mål blev scoret af: Rasmus H 2 stk. og 1 stk af henholdsvis Tom og Claus. Efter de første 2 runder lå Danmark på 1 pladsen i rating oversigten. Men det gjorde også at vi skulle møde et andet hold der også havde vundet deres første 2 kampe. Det blev Finland vi løb ind. De havde vundes deres første kampe 8-0 og 5-0. De var også for skrappe for og de vandt 7-0, men de spillede også meget voldsomt, noget det danske hold ikke brød sig om. Næste kamp var imod Sverige, og da svensker forholdsvis hurtigt kom foran, havde de danske spillere svært ved at komme ind i kampen igen, og det var kun en Velspillende Kristian i målet der gjorde at Danmark kun tabte kampen 0-3. Dagens sidste kamp blev imod Schweiz. Den var lidt frygtet, da de havde klaret sig bedre end Danmark i deres kampe imod Finland, Rusland. Det blev endnu en tæt kamp. Danmark kom foran med 2-0, men så fik Schweiz reduceret. Heldigvis fik Danmark scoret endnu engang, og så gjort det ikke noget at Schweiz fik det sidste mål i kampen, da den endte 3-2 til Danmark. Alle de 3 danske mål blev scoret af Margus, der dermed blev dages danske topscorer med 4 mål.

Efter sidste kamp skulle vi skynde os for at nå bussen til hotellet, så vi måtte vente med badet til på hotellet. Herefter gik vi til at andet hotel for at spise aftensmad. Herefter var aftenen fri, så nogle spillere tog en kort tur ud og kikke lidt på byen.

Dagens resultater udløste en Plads i A Puljen, som består af Finland, Sverige, Tjekkiet, Danmark og Schweiz. Så det er disse lande vi skal møde de næste dage.

12-1-16

I dag var der morgenmad allerede kl. 7.00 da bussen til hallen kørte kl. 8.00. I dag ha vi spillet 2 kampe begge af 2x7 minutter.

Første kamp var imod Sverige. Det var en kamp med høj tempo og der stod stadig 0-0 ved halvleg selv om begge hold var kommet til en del afslutninger. Efter ca. 10 minutter kom Sverige foran 1-0 da vi mod slutningen satsede lidt fremadrettet fik Sverige et kontra mål, og til sidst fik Sverige endnu et mål. Men det danske hold kan sagtens være deres indsats bekendt. Desværre tillod dommere hård fysisk spil fra Sveriges side, og Margus fik brækkes sin ene stav i kamp om bolden med en svensker.

Anden kamp var imod Tjekkiet som havde vundet 13- 0 over Schweiz i første kamp. De er sammen med Finland topfavoritter. Tjekkerne fik en må efter kun 7 sekunder, men heldigvis bevarede det danske hold fatningen, og der gik et godt stykke tid før Tjekkerne igen fik scoret. Første halvleg endte 0-3. Margus fik dog bolden i mål, men den blev annulleret da han spillede bolden over knæhøjde. I anden periode fik Tjekkiet yderlig 2 mål enden Danskerne mange gode skud endelig gav pote. Det var Tom der fik reduceret. Tjekkerne nåede at score yderlig 3 gang inden kampen var slut til slut resultatet 1-8

Efter dagens kampe tog vi med bussen tilbage til hotellet og gik i bad, herefter viste vores guide lidt rundt i byen. Vi har med sporvogn ind til centrum, hvor cvi bl.a. så Kunst museet, som i sit design er et kunstværk i sig selv, senere på aften blev den ydre dækket at blinkende lys. Herefter valgte nogle at gå på shopping inden butikkerne lukkede imens andre tog en tur op på toppen af det bjerg der ligger midt i byen, det foregik via en bjergtog/lift der kørte op af den meget stejle bjergside. Der var en rigtig flot udsigt på toppen, og vi også byens kendte klokketårn på bjerget inden vi gik ned af de snoede trapper. Da vi kom den fandt vi ud af at det også gik en elevator op midt i bjerget som vi kunne have taget, og der var også en 800 meter lang gangtunnel igennem bjerg. Herefter gik vi ud på en lille ø midt i den voldsomme flod der går midt igennem byen, her var der en Cafe, hvor der blev nyt varm kakao. Her efter gik nogen videre til den gamle bydel, imens andre vente tilbage mod hotellet for at spise aftens mad.

I morgen venter først Finland og så Schweiz. Og som det ser ud lige nu bliver det det Danmark og Schweiz der efter pulje kampene skal mødes i kampen som nr. 4 og 5. om den sidste plads i semifinalerne der også spilles i morgen.

13-1-16

Dags første kamp var imod Finland, vi valgte at spille med 2 back’er og en såkaldt stresser der skulle ligge fremme og jagte bolden. Det forvirrede Finnerne en del, og gav også nogle gode kontra angreb når stresseren fik fat i bolden. Finland kom foran 2 nul, men så fik Margus resucerert til 1-2, første periode endte 1-6. I anden periode skulle der gå 2.45 minutter før finderne fiik scoret, og kort tid efter var det så Simons tur til at reducerer til 2-7, Finland scorede yderlig til 2-10 inden at Margus sendte bolden i kassen for sidste gang til 3-10. Et resultat som alle spillerne godt kan være tilfredse med.

Så stod det klar at den sidste kamp i gruppe spillet mellem Danmark og Schweiz afgjorde hvem der fik 4. pladsen i puljen og dermed den sidste semifinale plads. Danske havde svært ved at få angrebsspillet til at køre, måske fordi man havde været så defensiv indstillet tidligere. Ved pausen stod der 0-0, og i anden halvleg kom Schweiz først på 1-0 og kort efter på 2-0, heldigvis kæmpede de danske drenge videre og Claus fik reduceret til 2-1 og kort før tid fik Margus udlignet til 2-2. Så vi skulle ud i 4 minutters sudden death. Heldigvis behøvede Margus kun 19. sekunder af denne til at score og dermed sikre Danmark semifinalen pladsen, som blev imod Finland.

I Semifinalen imod Finland , forsøge vi os med samme opstilling som i først kamp. Det stressede finnerne, og holdt deres scoringerne nede. Til sidst gik de over til at tage deres målmand ud, for at få en ekstra markspiller ind, så de kunne spille sig ud af stresserens løb. Desværre kunne Danmark ikke udnytte til at få mål og kampen endte 0-9, så vi at lukket færre mål ind end i dagens først kamp mod Finland.

I morgen skal der så spilles Bronze kamp imod Sverige, som tabte 0-5 til Tjekkiet i den anden semifinale.

Efter de tællende kampe var der lavet en miniturnering for mix hold med spillere for forskellige lande og Special Olympics officials. For Danmark deltog Rune og Alex. Herefter tog holdet videre for at se Arnold Schwarzenegger museet. Og efter en kort retur til hotellet for at skifte tøj, gik turen videre til den restaurant, hvor vores guide arbejde ind imellem. Efter spisningen fik vi lov at komme op og se udsigten fra tagterrassen oven over 5.sal. Her efter delte vi os og nogle tog ud og spillede pool inden de kom tilbage til hotellet.

14-1-16

Da vi først skulle spille kl. 12 i dag, valgte vi ikke at tage den almindelige shuttel bus kl. 8 men i stedet sove længe og så selv finde ud til hallen med sporvogne, hvilket viste sig at være godt da kampen blev yderlig udsat.

Vi valgte at starte med den defensive opstilling som vi havde brugt imod Finnerne i dagens kamp imod svenskerne. Svenskerne fik efter godt 3 minutter scoret til 0-1. Danskerne havde også en del chancer, men fik ikke scoret før til allersidst hvor Claus sendte bolden i mål direkte på frislag, men det blev desværre annulleret da tiden var gået, til stor frustration. Især da der var 10 sekunder tilbage af kampen da bolden røg ud lige ved dommerborder midt for banen, men de ikke ville smide en anden bold på banen til indslaget, da den ifølge dem skulle komme fra de folk der sad ved hjørnerne af banen.

Godt fire minutter inde i anden halvleg fik svenskerne igen scoret, også var vi nødt til at satse og tage 2 man frem og kun en tilbage, det kostede os desværre yderlig 2 mål, så kampen endte 0-4. så vi måtte ved den efterfølgende medalje overrækkelse nøjes med 4. plads bånd. Efter kampen måtte flere af danskerne og omkring samaritterne for at få is og plaster på de knubs de fik under kampen,

Finalen i mellem Finland og Tjekket så ud til hurtigt at være afgjort. Efter kun 13 sekunder var Finland foran, og den føring steg hurtigt til 3-0, en i de døende sekunder af første halvleg fik Tjekkerne reduceret. Og 2 minutter inden i 2. halvleg var stillingen 3-3 og så skuffede holdene til at scorer til 5-4 men til sidst brød Finland den tildens med en scoring til 6-4 der også blev kampens resultat.

Efter medalje overrækkelse gik vi til at stort indkøbscenter, og efter lidt tid her vente vi tilbage til hotellet for at smide taskerne og skylder os over at spise aftensmad, da der kun var 20. minutter til bussen til Afslutnings ceremonien kørte. Den startet med dygtige dansker viste hvad de kunne og der efter var der nogle SO dansere der havde en konkurrence. Efter denne spillede et orkester om med musik i et godt stykke tid ind til busserne kørte tilbage til hotellet.

15-1-16

Så var det hjemrejse dag. Der blev sovet længe, da man ikke skulle nå andet end morgen og så ellers have rydder værelserne inden kl. 11.15 hvor bussen var klar til at køre os til lufthavnen. Denne gang forløb flyturene uden forsinkelse, så der var tid i München til at få lidt at spise inden næste flyafgang til København.

Resultater fra 1 stævne i region 2

Resultater og slutstillinger fra region 2

Resultater og slutstillinger fra Region 1 samt Top 3

Indbydelse til Landsmøde for Hal-Hockey og Floorball

Indbydelse til floorballsamling og udtagelse til Speical Olympic World Wintergames i ØStrig 2017

Læs og se billeder fra det danske floorball holds tur til Pregames i Østrig

Resultater og stillinger fra 1. stævne i region 3

Floorball i rosenheim 2015

Floorball i Ukraine 2015

Resultater og stillinger fra 1. stævne i region 2

Floorballstævne afholdt i region 1

Læs om floorball tilbud i Herning

Resultater og Billeder fra Floorball under idrætsfestivalen i Frederikssund

Tekst og billeder fra Special Olympics Euromaster 2014 i Østrig og Liechtenstein

Første danske guld i Floorball ved Malmø Open

Billeder og Tekst fra Floorball i Rosenheim

Bronze til dansk floroball landhold i Sydkorea

Tekst og billede fra hockey og floorball under Special olympics festivallen i Skjern

Kampen om pladser til floorball holdet til world winter games sat godt igang

Samarbejder med raskidrætsklub giver hurtigt forbedrede resultater